Kan moteindustrien legge om?

Husker du når det bare var salg i juli og januar? Et lite stativ med rester, hvor du kunne gjøre et kupp? Nå er det salg hele året, og nye kolleksjoner kommer hele tiden. Vi drukner i klær, rabatter og kampanjer, og et jag på nettet på leting etter det billigste til enhver tid. Dette har ført til overproduksjon, overforbruk og vi har mistet respekten for alt arbeidet som ligger bak hvert eneste plagg som produseres. Et plagg blir ikke til på et samlebånd, med bomullsfrøet i den ene enden og en ferdig innpakket t-skjorte i den andre.

Tirsdag den 12. mai sendte velkjente designere, med det belgiske designikonet Dries van Noten som frontfigur, et åpent brev der de oppfordrer alle aktører i motebransjen til å legge om dagens motekalender.

De ønsker kun to sesonger; Høstkolleksjon fra august til januar, og vårkolleksjon fra februar til juli. Rabatt og salg skal skje i slutten av disse periodene. Se artikkel i Elle om saken, les brevet og se hvem som har skrevet under. Bjørk Studio støtter dette.

Tilbake til bloggen